In gebruik genomen Energy Hub REC Tholen leidt tot meer ruimte op het elektriciteitsnet

Op het Zeeuwse Tholen is op maandag 10 juni onder grote belangstelling de eerste energy hub (e-hub) in Nederland in gebruik genomen. In deze e-hub kunnen bedrijven stroom met elkaar delen. In september 2023 tekenden bedrijvencollectief REC Tholen en netbeheerder Stedin een groepscapaciteitsovereenkomst. Na de plaatsing van de batterij vanuit Kenter kon de e-hub van start. Binnen de e-hub combineren de deelnemende bedrijven opwek, opslag en slim gebruik van het elektriciteitsnet om de pieken in vraag en aanbod op te vangen. Dit biedt zowel voor de ondernemers op bedrijventerreinen Slabbecoornpolder en Welgelegen in Tholen veel extra ruimte op het net, maar leidt ook tot meer netcapaciteit in de regio.

Op de bedrijventerreinen in Tholen hebben 31 bedrijven zich aangemeld voor het op elkaar afstemmen van vraag- en aanbod van energie, het gezamenlijk in- en verkopen van energie en soms zelfs het uitwisselen van energie. Hierdoor wordt het elektriciteitsnet efficiënter gebruikt. Met slimme sturing creëren de ondernemers meer ruimte op het net voor zichzelf. Het aansluiten van de batterij door energiepartner Kenter met een capaciteit van 2 megawatt, zorgt ervoor dat de individuele capaciteit kan worden gedeeld. Alle bedrijven worden één voor één aangesloten op de batterij. De batterij haalt de pieken uit het stroomnet en de onbalans op het net wordt gebalanceerd. Met hulp van zonnepanelen en zo nu en dan wat stroom van het net, wordt de batterij opgeladen.

Henk Kluytmans, Chief Growth Officer bij Kenter: “Het is bijzonder om te zien hoe alle betrokken partijen over de eigen schaduw zijn gesprongen om dit project te realiseren. Het netcongestieprobleem is niet zozeer technisch, maar vaak administratief van aard. In mijn optiek maken wet- en regelgeving situaties soms ingewikkelder dan nodig. Maar door samen te werken, maak je groei van bedrijven wél mogelijk. Dit groepscapaciteitscontract is een perfect voorbeeld. Vanuit Kenter willen we bedrijven vooruithelpen in de energietransitie, door te ondersteunen met dit soort oplossingen.”

Meer energy hubs

David Peters, CTO van Stedin: “Energy hubs zijn belangrijk in de ontwikkeling naar een duurzaam energiesysteem. Het aansluiten van de batterij in Tholen op ons net is een belangrijke ontwikkelstap op weg naar het nieuwe energiesysteem. Een energy hub kan zorgen voor nieuwe ruimte als bedrijven door netcongestie niet meer verder kunnen groeien. Hierdoor kunnen we meer doen met ons net. Energy hubs blijven maatwerk. REC Tholen is als pilot belangrijk om de lessen te leren over de totstandkoming van een energiehub. Stedin wil er graag aan bijdragen om meer energiehubs van de grond te krijgen”.

Peter van Tuijl van On E Target, initiatiefnemer van dit project: “We werken met deze e-hub aan collectieve verduurzaming, dit is een voorbeeld voor Nederland. Het is de bedoeling om dit veel meer te gaan doen. Door samen te werken maken we slim gebruik van het net. Je ziet nu al dat er meer ruimte vrijkomt voor de deelnemende bedrijven en op termijn zal het ook ontlastend zijn voor de netcongestie in Tholen en omgeving.”

Deze e-hub is ontstaan door een samenwerking tussen een aantal partners: On E Target, Firan, Kenter, Rabobank, Stedin, gemeente Tholen en REC Tholen. Zij geloven dat je alleen stappen zet in de energietransitie als je samen werkt.

Meer weten? Bekijk de video over de e-hub in Tholen hieronder, of lees op deze pagina meer informatie over energy hubs.

Opening collectieve energy hub op Tholen

Batterijcontainer

Gerelateerde artikelen

Netcongestie in Noord-Holland blijft groot probleem: wat betekent dit voor jou?

Het probleem van een vol elektriciteitsnet, netcongestie, lijkt voorlopig niet minder te worden. Uit een recent uitgevoerd congestieonderzoek van TenneT bleek al dat netcongestie in Noord-Holland de komende tien jaar een probleem blijft. Waardoor bedrijven die te maken krijgen met wachtlijsten voor een nieuwe of zwaardere aansluiting, zelf andere oplossingen moeten gaan zoeken.

Lees verderLees verder

Wijzigingen in zakelijke subsidies voor 2025: wat je moet weten

Bijna elke organisatie is wel bezig met verduurzamen en elektrificeren. Om daarbij te ondersteunen, zijn er diverse subsidies beschikbaar vanuit de overheid. Maar let op; elk jaar zijn er veranderingen in die subsidies. Hieronder lees je meer over de meest relevante wijzigingen.

Lees verderLees verder

Energie Investeringsaftrek (EIA), wat is het en wat kun je ermee?

Veel ondernemingen zijn vandaag de dag bezig met het verduurzamen van de bedrijfsvoering en/of het verminderen van CO2-uitstoot. Bijvoorbeeld door zonnepanelen te plaatsen, een warmtepomp of energiezuinige koelinstallatie aan te schaffen óf door het wagenpark te elektrificeren. Allemaal mooie oplossingen voor verduurzaming. Maar óók op lossingen die soms een grote investering vragen. De overheid heeft daarom verschillende subsidieregelingen om ondernemers tegemoet te komen. De Energie Investeringsaftrek (EIA) voor ondernemers bijvoorbeeld. Maar wat is deze regeling precies en wat kun je ermee?

Lees verderLees verder